Manuele therapie i.o.

Manuele therapie is bedoeld voor mensen met klachten aan de wervelkolom en gewrichten in armen en benen. Wanneer u last heeft van een bewegingsbeperking dan kan dit gepaard gaan met het minder goed kunnen bewegen van dit gewricht of door pijn. Door het toepassen van specifieke mobilisaties of manipulaties kan de beweeglijkheid in het gewricht worden vergroot. Daarnaast ondersteund de manueel therapeut u met adviezen met betrekking tot houding en beweging en actieve oefentherapie. Het effect is vaak direct merkbaar, u voelt een verbetering van de beweeglijkheid of en afname van de pijn.

Het eerste consult zal bestaan uit een screening en hierna een anamnese (intake ofwel vraaggesprek). In dit gesprek zal de manueeltherapeut(e) vragen stellen over het ontstaan van de klachten, hoelang de klachten al aanwezig zijn, wanneer de klachten optreden enz. Na de anamnese volgt er een lichamelijk onderzoek waarbij de houding en het bewegen van de gewrichten wordt beoordeeld.

Aan het einde van het lichamelijk onderzoek kan er met de verkregen onderzoeksgegevens een diagnose worden gesteld. Aan de hand van de behandelbare grootheden wordt er een behandelplan opgesteld .

De manueel therapeut(e) heeft specifieke kennis en vaardigheden voor het stellen van een diagnose en het vaststellen van de juiste therapie bij klachten aan de wervelkolom. U kunt denken aan lage rugklachten, nek- en schouderklachten, hoofd- en nekpijn en bepaalde vormen van duizeligheid.

Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die na het afronden van de opleiding fysiotherapie de 3 jarige opleiding Master Manuele Therapie heeft gevolgd. Een manueel therapeut heeft extra kennis van diagnostiek en therapie bij manuele vaardigheden.

Wanneer gaat u naar de manueel therapeut?

U kunt denken aan:

• lage rugklachten met uitstraling naar de benen
  • nek- of schouderklachten die uitstralen tot in de arm
  • vormen van duizeligheid die opgewekt kunnen worden door het bewegen van de nek
  • hoofd- en nekpijn die gepaard kunnen gaan met slecht bewegen van de wervelkolom

shoot-30